Informează-ne! Ne interesează!

 

La adresa integritate@cec.ro, ne poți comunica orice suspiciune de fraudă ce ar putea avea legătură cu Banca.

 

Apără-ți identitatea electronică

 

Nu răspunde solicitărilor de a divulga PIN-uri, parole, datele înscrise pe card (de debit sau de credit), date personale de identificare - chiar dacă persoanele care te contactează se recomandă a fi angajați CEC Bank - sau orice alte informații de securitate aflate pe carduri, cu excepția cazului când tu contactezi banca și ți se solicită asemenea informații pentru verificarea indentității (chiar și în aceste situații, nu trebuie să divulgi coduri PIN sau parole actuale pentru Internet Banking sau 3D secure).

Mai multe detalii

CEC Bank sau angajații băncii nu vor solicita niciodată divulgarea acestor informații indiferent prin ce mijloace primești solicitarea - e-mail, SMS, apeluri telefonice sau la servicii financiare furnizate de CEC Bank la distanță (Internet Banking - https://www.ceconline.ro, TeleCEC - +4 021 211.11.11 etc.)

În situația în care primești astfel de solicitări, nu le da curs și contactează urgent banca - Telverde: 0.800.800.848, telefon: +40-(0)21-202.50.50, e-mail: suport@ceconline.ro

În cazul în care observi în browser imagini suspecte care nu corespund cu cele din paginile de WEB ale băncii, apariția unor ferestre "pop-up" care îți solicită să introduci date confidențiale sau dacă nu te poți autentifica în pagină de Login de la prima încercare, te rugăm să nu mai introduci alte coduri generate de dispozitivul de autentificare și să anunți imediat banca la telefon +40-(0)21-202.50.50, întrucât s-ar putea să devii victima unui atac informatic.

Campania de informare "Don't be a mule"
Reguli de bază prin care eviți sa fii inșelat
  • Regula 1

Nu încredința banii altor persoane pentru a face operațiuni în numele tău și nu face tu însuți operațiuni cu numerar fără a verifica efectuarea întocmai a respectivelor operațiuni și fără a solicita confirmarea efectuării lor prin documente legale (cum ar fi extrase de cont semnate și ștampilate, ordine de încasare semnate și ștampilate, ordine de plată semnate și ștampilate, în care să se regăsească înscrisă exact suma pe care ai depus-o/retras-o din cont etc.).

  • Regula 2

Banca nu colectează bani de la domiciliul clienților astfel încât nu trebuie să încredințezi bani unor persoane care sunt sau pretind a fi angajați ai băncii. Orice operațiuni cu banca trebuie făcute doar la sediul băncii sau prin mijlocele legal puse la dispoziție (bancomate, EPOS comercianți, internet banking, mobile banking etc.).

  • Regula 3

Nu încredința unor persoane necunoscute documente și informații bancare cum ar fi: numărul de card, PIN, documente de identitate etc., pentru că pot fi folosite în dauna ta atât prin retragerea unor sume din conturile tale dar și pentru a contracta credite în numele tău. Doar tu trebuie să știi datele personale! Nu înmâna altor persoane cardul sau dispozitivul de autrentificare pentru Internet banking.

  • Regula 4

Nu trata cu încredere persoane necunoscute care pretind că îți pot apară interesele!

  • Regula 5

Nu lasă ordine de plata sau cecuri necompletate, dar semnate, cereri/contracte de credit semnate în alb. Citește cu atenție înainte să semnezi!

  • Regula 6

Solicită documente pentru orice operațiune făcută și păstrează-le. Nu da curs eventualelor solicitări de a semna documente bancare în afară unităților Băncii.

  • Regula 7

Verifică periodic situația contului tău.

  • Regula 8

Dacă iei credite în numele altor persoane sau girezi (garantezi) pentru ele trebuie să conștientizezi că ești responsabil de achitarea lor că și când le-ai fi împrumutat tu însuți, iar legea nu te va scuti de respectarea acestor obligații.

  • Regula 9

Nu răspunde unor eventuale solicitări de recompense sau alte "comisioane" din partea angajaților și raportează-le imediat conducerii băncii, deoarece angajaților băncii nu le este permis să perceapă sau să accepte comisioane în interes personal pentru niciun tip de operațiune sau serviciu prestat.

  • Regula 10

Fii atent la operațiunile de tipul schemelor piramidale care presupun plăți bancare. Banca are puse la punct sisteme de detectare a tranzacțiilor suspecte, însă responsabilitatea finală îți revine.

  • Regula 11

Când retragi bani de la banca, pune-i într-un loc sigur și asigura-te că nu te urmărește cineva.

  • Regula 12

Semnalează orice suspiciune de fraudă pe adresa de e-mail integritate@cec.ro.

  • Regula 13

Înainte de a intra în relații de afaceri cu alte persoane (în special în baza unor instrumente de plata cum ar fi cec-urile și biletele la ordin), verifică-le la Centrală Incidentelor de Plăți (CIP) și la Centrala Riscurilor Bancare (CRB) prin intermediul serviciilor oferite în acest scop de banca.

  • Regula 14

Verifică cu atenție adresele de email de pe care primești detalii necesare efectuării unor plăți. Nu face sub nicio formă operațiuni de depunere numerar/transferuri bancare fără a confirma din surse sigure beneficiarul sumelor (identitatea beneficiarului real, numărul contului etc.).

ATENȚIE! O nouă tipologie de fraudare vizează transmiterea de plăți instructate de pe o adresă de e-mail compromisă

Având în vedere existența unei tipologii noi de fraudare, prin compromiterea unei adrese de e-mail de pe care ulterior se transmit instrucțiuni de plată către Banca sau de pe care este transmis în interiorul companiei fraudate un mesaj de plată către un salariat cu atribuții de efectuare a plății, te informăm următoarele:

  • CEC Bank nu execută plăți instructate prin mesaje e-mail. CEC Bank execută plățile inițiate de reprezentanții autorizați ai clienților, asigurându-se că aceste persoane au dreptul să dispună plăți
  • În cazul în care suspectezi că ai fost victima unei scheme de fraudare potrivit tipologiei de mai sus, te rugăm să informezi imediat Banca la adresa integritate@cec.ro 
  • Asigură-te că în interiorul companiei tale acest tip de fraudă este cunoscut, pentru a nu expune compania unui risc financiar și reputațional.
Cum ne ferim de metodele de fraudare online?

Recomandări:

  • Verifică istoricul companiilor care pretind că oferă servicii și echipamente medicale.
  • Verifică legitimitatea presupuselor organizații care solicită donații pentru lupta împotriva COVID-19.
  • Atenție la e-mail-urile prin care ți se solicită informații personale pentru consultări medicale.
  • Refuză solicitările persoanelor ce pretind că sunt reprezentanți ai unei bănci, ai autorităților sau ai serviciilor medicale care îți solicită furnizarea de parolă sau alte date personale sensibile.
  • Nu deschide link-uri și atașamente suspecte.
  • Atenție la accesarea hărților cu informații despre răspândirea COVID-19. Cele care îți indică instalarea unor aplicații favorizează furtul de date de autentificare.

Dacă te consideri victima unei fraude, informează imediat banca la adresa integritate@cec.ro