Centrul de solutionare alternativa a litigiilor in domeniul bancar (CSALB) este o entitate independenta, apolitica, non profit si de interes public.

Misiunea CSALB este de a administra infrastructura necesară solutionarii alternative a litigiilor (SAL) dintre consumatori si institutiile financiar-bancare in mod echilibrat, rezonabil, rapid si in afara instantei.

Activitatea CSALB este coordonată de un Colegiu format din patru membri desemnati, cate unul, de ANPC, ARB, BNR si asociatiile de consumatori si un membru independent, ales de catre cei patru membri desemnati. Membrii Colegiului de Coordonare nu au atributii executive, sunt independenti in luarea deciziilor si nu sunt implicati in solutionarea litigiilor.

Examinarea si solutionarea alternativa a litigiilor se realizeaza de catre persoanele inscrise pe Lista Conciliatorilor CSALB - experti in domeniu, cu buna reputatie, independenti si impartiali.

Clarificari referitoare la accesarea serviciilor si la functionarea CSALB:

  • Procedurile de solutionare alternativa a litigiilor/SAL (cu solutie propusa/concilierea sau cu solutie impusa/arbitrajul) sunt gratuite pentru consumatori, iar solutia este pronuntata in maximum 90 de zile.
  • Doar consumatorii persoane fizice pot sesiza CSALB si pot formula/trimite o cerere de solutionare alernativa a unui litigiu cu un comerciant (banca comerciala, IFN, casa de amanet, casa de ajutor reciproc etc. adica orice entitate care functioneaza pe teritoriul României si a carei activitate este reglementata, autorizata si supravegheata/ monitorizata de Banca Nationala a Romaniei).
  • Consumatorii pot apela singuri la serviciile gratuite ale CSALB sau pot fi reprezentati de avocati (in acest caz, onorariul este suportat de consumatori). De asemenea, pot fi reprezentati de asociatiile de protectie a consumatorilor din care fac parte sau de catre alte terte persoane (in ultimul caz fiind necesara si o imputernicire notariala).
  • Consumatorii sunt cei care opteaza pentru una dintre cele doua proceduri administrate de CSALB, proceduri finalizate cu propunerea sau cu impunerea unei solutii (conciliere sau arbitraj). Insa, este necesar ca si comerciantii sa-si dea acordul de intrare intr-una dintre aceste proceduri (acestea fiind voluntare).
  • Solutiile propuse de Conciliatori la CSALB pot fi diferite de sentintele judecatoresti. In acelasi timp, implicarea intr-o procedura SAL nu exclude posibilitatea ulterioara a consumatorului de a se adresa unei instante de judecata.
  • Litigiile in care s-a pronuntat deja o hotarâre judecatoreasca sau arbitrala definitiva nu vor mai fi examinate de Centrul SAL, daca speta este identica cu cea din instanta. Daca, insa, exista alte aspecte/cerinte care n-au facut obiectul dosarului din instanta, atunci consumatorul se poate adresa CSALB. De asemenea, si daca exista un proces pe rol in care nu s-a pronuntat inca o hotarare, consumatorii se pot adresa Centrului SAL pentru solutionarea pe cale amiabila.

Pentru mai multe detalii despre activitatea CSALB puteti accesa prezentarea de aici, puteti apela numarul de telefon 021 9414 (numar cu tarif normal) sau puteti accesa site-ul oficial al institutiei, www.csalb.ro.